mail unicampaniaunicampania webcerca

    Giuseppe PARDINI

    Insegnamento di STORIA DELL'EUROPA IN ETÀ CONTEMPORANEA

    Corso di laurea in LETTERE

    SSD: M-STO/04

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano.

    Contenuti

    Il corso affronterà lo studio dell'Europa nel Novecento, partendo dalla crisi di fine secolo (1898-1900) per analizzare le varie fasi storiche che si sono susseguite negli anni, e che hanno dato vita a diversi sistemi politici, tanto liberaldemocratici quanto autoritari-totalitari. Verranno approfonditi i casi dell'Italia fascista, della Germania nazionalsocialista e dell'Urss comunista, nonché le vicende connesse alla Seconda guerra mondiale. Particolare attenzione sarà riservata alla comprensione dei fenomeni culturali e sociali che hanno caratterizzato il lungo periodo del novecento europeo, e all'approfondimento dei più rilevanti cambiamenti della società e della geopolitica continentale. Il corso affronterà infine il consolidamento dell'Unione Europea, le più recenti questioni politiche internazionali, e i conflitti in corso.

    Testi di riferimento

    S. COLARIZI, Novecento d'Europa. L'illusione, l'odio, la speranza, l'incertezza (Laterza, Roma-Bari, 2015).

    Obiettivi formativi

    Conoscenze e abilità da acquisire sulla base dei descrittori di Dublino:
    - conoscenza e capacità di comprensione: studio approfondito delle principali vicende storiche avvenute nell'Europa del Novecento, con particolare riferimento alle tematiche di natura sociale, culturale, economica e politica, per giungere a una comprensione critica delle diverse interpretazioni storiografiche di un secolo complesso, caratterizzato da due guerre mondiali e dall'avvento di diversi sistemi politici;
    - conoscenza e capacità di comprensione applicate: acquisire le conoscenze relativamente ai temi sopra descritti, dimostrando padronanza della materia e del rigore scientifico, per arrivare ad analizzare e descrivere tanto gli aspetti generali dei vari fenomeni storico-sociali quanto fatti più specifici della disciplina; acquisire altresì l’uso della metodologia dello studio e della ricerca, nonché l’impiego degli strumenti predisposti a una corretta impostazione di indagine storiografica (statistiche, tabelle, documenti, bibliografia);
    - autonomia di giudizio: giungere a comprendere e, quindi, a comparare gli avvenimenti politico-sociali avvenuti nell'Europa contemporanea, nonché le interpretazioni storiografiche sul periodo e sulle dinamiche storiche considerate nel corso, anche in una valutazione comparata e nel più ampio contesto internazionale della storia sociale e politica del Novecento;
    - abilità comunicative: gli studenti dovranno essere infine in grado di esporre con chiarezza e con proprietà di linguaggio le problematiche emerse e sintetizzarne gli aspetti salienti, in particolare nella descrizione della società, della politica e della cultura europee;
    - capacità di apprendere: il corso cercherà di guidare gli studenti a formarsi una capacità adatta a comprendere i complessi rapporti sociali, economici e politici nell'Europa del XX secolo, per riconoscere gli aspetti più importanti che hanno caratterizzato la storia del continente, per comprenderne infine il ruolo avuto nel contesto internazionale e globale in rapida evoluzione.

    Prerequisiti

    Nessuno

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali (con eventuale partecipazione a seminari, convegni, esercitazioni).

    Metodi di valutazione

    Esame orale. Saranno valutate le capacità di ragionare in termini trasversali e interdisciplinari sui principali fatti storici, culturali e sociali del Novecento italiano, attraverso un esame orale, modalità di valutazione ritenuta adeguata a verificare il raggiungimento degli obbiettivi formativi indicati e a verificare altresì la capacità di analisi, la chiarezza espositiva e la correttezza linguistica raggiunte.
    La modalità di assegnazione del voto avverrà secondo i seguenti criteri:
    - Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    - Da 18 a 20: Livello appena sufficiente. Il candidato raggiunge solo i risultati previsti al punto “conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 21 a 23: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge, in particolare, i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione” e “applicazione di conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 24 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate” e “autonomia di giudizio”;
    - Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate”, “autonomia di giudizio” e “abilità comunicative”;
    - 30: Livello ottimo. Il candidato raggiunge pienamente i risultati di apprendimento previsti in tutti i punti;
    - 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge in maniera eccellente i risultati di apprendimento previsti in tutti i punti.

    Altre informazioni

    Una frequenza assidua al corso è raccomandata. A chi non ha potuto frequentare, si consiglia eventualmente un colloquio con il docente prima di intraprendere la preparazione dell'esame.

    Programma del corso

    1. Introduzione al corso; metodologia di insegnamento e di verifica finale. Imperi e nazioni all'alba del XX secolo.
    2. Verso la Prima guerra mondiale; il conflitto e le sue conseguenze in Europa; un nuovo assetto geopolitico.
    3. La rivoluzione comunista in Russia e le paci di Parigi nel nuovo ordine continentale.
    4. Il dopoguerra "rosso" e "nero"; la crisi delle democrazie e l'avvento del fascismo in Italia.
    5. L'età dei totalitarismi: il nazionalsocialismo in Germania e il comunismo in Urss.
    6. La crisi tra le due guerre mondiali e il caso della guerra civile in Spagna.
    7. La Seconda guerra mondiale: i fronti del conflitto, le occupazioni, l'olocausto, i cambiamenti politico-istituzionali, le resistenze.
    8. La guerra fredda in Europa nel mondo bipolare.
    8. La ricostruzione. L'Europa orientale e la Comunità economica europea.
    9. Il miracolo economico e gli anni delle trasformazioni sociali e politiche.
    10. Gli anni di piombo e il terrorismo in Italia e in Europa.
    11. La stagione del cambiamento: il crollo del muro di Berlino, la fine del comunismo e la dissoluzione dell'Urss.
    12. L'Unione Europea: una breve storia dell'integrazione europea.
    13. L'Europa e i grandi cambiamenti del XXI secolo.
    14. Le sfide attuali dell'Europa: guerre, conflitti, problematiche ancora aperte.
    15. L'Europa e la globalizzazione negli anni Venti. Considerazioni finali e riassunto generale.

    English

    Teaching language

    Italian.

    Contents

    The course will address the study of Europe in the twentieth century, starting from the crisis at the end of the century (1898-1900) to analyze the various historical phases that have followed one another over the years, and which have given rise to different political systems, both liberal democratic and authoritarian. totalitarians. The cases of fascist Italy, national socialist Germany and the communist USSR will be explored in depth, as well as the events connected to the Second World War. Particular attention will be paid to understanding the cultural and social phenomena that characterized the long period of the twentieth century in Europe, and to the in-depth analysis of the most relevant changes in continental society and geopolitics. Finally, the course will address the consolidation of the European Union, the most recent international political issues, and ongoing conflicts.

    Textbook and course materials

    S. COLARIZI, Novecento d'Europa. L'illusione, l'odio, la speranza, l'incertezza (Laterza, Roma-Bari, 2015).

    Course objectives

    Knowledge and skills to be acquired based on the Dublin descriptors:
    - knowledge and ability to understand: in-depth study of the main historical events that occurred in twentieth-century Europe, with particular reference to social, cultural, economic and political issues, to reach a critical understanding of the different historiographical interpretations of a complex century, characterized by two world wars and the advent of different political systems;
    - applied knowledge and understanding: acquire knowledge relating to the topics described above, demonstrating mastery of the subject and scientific rigor, to be able to analyze and describe both the general aspects of the various historical-social phenomena and more specific facts of the discipline; also acquire the use of study and research methodology, as well as the use of tools designed for a correct historiographical investigation approach (statistics, tables, documents, bibliography);
    - autonomy of judgment: being able to understand and, therefore, compare the political-social events that occurred in contemporary Europe, as well as the historiographical interpretations on the period and on the historical dynamics considered in the course, also in a comparative evaluation and in the broader international context of the social and political history of the twentieth century;
    - communication skills: finally, students must be able to explain clearly and with proper language the problems that have emerged and summarize the salient aspects, in particular in the description of European society, politics and culture;
    - ability to learn: the course will try to guide students to form an ability to understand the complex social, economic and political relationships in 20th century Europe, to recognize the most important aspects that characterized the history of the continent, to understand finally the role played in the rapidly evolving international and global context.

    Prerequisites

    None.

    Teaching methods

    Frontal teaching lessons - Lectures (possible involvement in seminars, conferences, laboratory).

    Evaluation methods

    The examination will be conducted in oral form. Student evaluation is based on the application of oral assessment processes which reflect the level of course content attainment and the fulfillment of course requirements.
    Assessment Criteria:
    The level of overall student achievement and performance is assigned according to a numerical scale and considers the following criteria:
    Below 18/30 mark: Fail. The student has not successfully achieved any of the course objectives;
    - From 18 to 20: Fair achievement level. The student has only partially reached course objectives; the learning outcomes are narrowly aligned with the category of "knowledge and understanding";
    - From 21 to 23: Sufficient achievement level. The student has acceptably reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding" and "application of knowledge and understanding";
    - 24 to 26: Good achievement level. The student has effectively reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding" and "autonomy of judgement";
    - From 27 to 29: Very good achievement level. The student has successively reached course objectives; the learning outcomes are fully aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding", "autonomy of judgement" and "communication skills";
    - 30: Excellent achievement level. The student’s excellent performance has resulted in the full achievement of course objectives; the learning outcomes are aligned with all the categories;
    - 30 cum laude: Outstanding achievement level. The student excels in the discipline, thus fully reaching all course objectives and mastering expected learning outcomes within all categories.

    Other information

    For non-attending students, perhaps an interview with the lecturer before taking the exam is recommended.

    Course Syllabus

    1. Introduction to the course; teaching methodology and final assessment. Empires and nations at the dawn of the 20th century.
    2. Towards the First World War; the conflict and its consequences in Europe; a new geopolitical structure.
    3. The communist revolution in Russia and the peace of Paris in the new continental order.
    4. The "red" and "black" post-war period; the crisis of democracies and the advent of fascism in Italy.
    5. The age of totalitarianism: National Socialism in Germany and Communism in the USSR.
    6. The crisis between the two world wars and the case of the civil war in Spain.
    7. The Second World War: the fronts of the conflict, the occupations, the holocaust, the political-institutional changes, the resistance.
    8. The Cold War in Europe in the bipolar world.
    8. Reconstruction. Eastern Europe and the European Economic Community.
    9. The economic miracle and the years of social and political transformations.
    10. The Years of Lead and terrorism in Italy and Europe.
    11. The season of change: the collapse of the Berlin Wall, the end of communism and the dissolution of the USSR.
    12. The European Union: a brief history of European integration.
    13. Europe and the great changes of the 21st century.
    14. Europe's current challenges: wars, conflicts, still open issues.
    15. Europe and globalization in the 1920s. Final considerations and general summary.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype