mail unicampaniaunicampania webcerca

    Paologiovanni MAIONE

    Insegnamento di STORIA DELLA MUSICA

    Corso di laurea in LETTERE

    SSD: L-ART/07

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    Il teatro in musica dal Seicento all’Ottocento

    Testi di riferimento

    Lorenzo Mattei, Storia del melodramma. Da Euridice a Turandot, Milano, Le Monnier, 2023, pp. 1-301
    Claudio Monteverdi, L’Orfeo, libretto
    W. A. Mozart, Don Giovanni, Venezia, La Fenice, 2010
    G. Donizetti, Lucia di Lammermoor, Venezia, La Fenice, 2010 e 2017

    Altri testi saranno indicati durante le lezioni

    Obiettivi formativi

    La conoscenza della storia dell'opera italiana, quale veicolo di diffusione dell'arte musicale nazionale nel mondo, sarà alla base di una ricognizione attraverso i repertori del Sei, Sette e Ottocento. Ormai patrimonio immateriale dell'Unesco, il "canto lirico" sancisce l'indubbio primato del teatro musicale del bel paese. Saranno analizzati, nel corso delle lezioni, tre capolavori rappresentativi dei secoli considerati.

    Prerequisiti

    Nessuno.

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali ed eventuali partecipazioni a convegni, conferenze e incontri con studiosi e artisti.

    Metodi di valutazione

    Verifica orale tramite colloquio in sede d’esame
    La valutazione dell’esame avverrà sulla base della coerenza delle risposte, tenendo conto della completezza delle conoscenze specifiche del candidato, e sulla base della correttezza linguistica.

    Criteri di valutazione
    Il voto finale sarà calcolato nel seguente modo:
    - Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    - Da 18 a 20: Livello appena sufficiente. Il candidato raggiunge solo i risultati previsti al punto “conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 21 a 23: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge, in particolare, i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione” e “applicazione di conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 24 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate” e “autonomia di giudizio”;
    - Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate”, “autonomia di giudizio” e “abilità comunicative”
    - 30: Livello elevato. Il candidato raggiunge pienamente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti
    - 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge in maniera eccellente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti.

    English

    Teaching language

    Italian.

    Contents

    Theater in music from the seventeenth to the nineteenth century

    Textbook and course materials

    Lorenzo Mattei, Storia del melodramma. Da Euridice a Turandot, Milano, Le Monnier, 2023, pp. 1-301
    Claudio Monteverdi, L’Orfeo, libretto
    W. A. Mozart, Don Giovanni, Venezia, La Fenice, 2010
    G. Donizetti, Lucia di Lammermoor, Venezia, La Fenice, 2010 e 2017

    Other texts will be indicated during the lessons.

    Course objectives

    Knowledge of the history of Italian opera, as a vehicle for the diffusion of national musical art throughout the world, will be the basis of a survey through the repertoires of the seventeenth, eighteenth and nineteenth centuries. Now an intangible UNESCO heritage site, "lyrical singing" establishes the undoubted primacy of the musical theater of the beautiful country. During the lessons, three masterpieces representative of the centuries considered will be analysed.

    Prerequisites

    None.

    Teaching methods

    Lectures and possible participation in conferences, conferences and meetings with scholars and artists.

    Evaluation methods

    Oral examination
    Exam assessment is based on the overall level of student performance which takes into account knowledge of course content and clarity, accuracy and appropriacy of language use.
    The student’s reports during the course will be evaluated.

    Assessment Criteria
    The level of overall student achievement and performance is assigned according to a numerical scale and considers the following criteria:
    Below 18/30 mark: Fail. The student has not successfully achieved any of the course objectives;
    - From 18 to 20: Fair achievement level. The student has only partially reached course objectives; the learning outcomes are narrowly aligned with the category of "knowledge and understanding";
    - From 21 to 23: Sufficient achievement level. The student has acceptably reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding" and "application of knowledge and understanding";
    - 24 to 26: Good achievement level. The student has effectively reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding" and "autonomy of judgement";
    - From 27 to 29: Very good achievement level. The student has successively reached course objectives; the learning outcomes are fully aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding", "autonomy of judgement" and "communication skills" ;
    - 30: Excellent achievement level. The student’s excellent performance has resulted in the full achievement of course objectives; the learning outcomes are aligned with all the categories;
    - 30 cum laude: Outstanding achievement level. The student excels in the discipline, thus fully reaching all course objectives and mastering expected learning outcomes within all categories.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype