Matilde CIVITILLO
Insegnamento di LETTERATURA GRECA
Corso di laurea in CONSERVAZIONE DEI BENI CULTURALI
SSD: L-FIL-LET/02
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | Scopo del corso è introdurre le studentesse e gli studenti ai lineamenti essenziali della storia della letteratura greca, dalle origini al periodo ellenistico, con costante attenzione per i tempi, i luoghi, le occasioni e le forme di essa, e con un approfondimento sugli usi, le valenze e le declinazioni – difformi a seconda dei generi letterari e degli orizzonti cronologici –, del mito. |
Testi di riferimento | - G. Guidorizzi, Letteratura greca da Omero al VI secolo d. C., ed. Mondadori università (varie ristampe) |
Obiettivi formativi | risultati di apprendimento attesi, definiti secondo i parametri europei esemplificati nei cinque descrittori di Dublino (2004), sono: |
Prerequisiti | Nessuno |
Metodologie didattiche | Lezioni frontali e seminari |
Metodi di valutazione | 1. Modalità di esame: |
Programma del corso | Introduzione alle linee di sviluppo della letteratura greca dalle origini fino all’età ellenistica compresa, con particolare attenzione per lo sviluppo e le caratteristiche dei generi letterari e, tra di essi, all’epos omerico e alla questione della sua origine, profondità cronologica, trasmissione e ricezione nella contemporaneità. |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course aims to introduce to the essential elements of the history of Greek literature, from its origins to the Hellenistic period, with constant attention to the times, occasions and forms of Greek literature and of its use of myth. Particular attention will be paid to the development and characteristics of literary genres and, among them, to Homeric epos. More specifically, the genesis and transmission of the poems, the oral tradition, the written composition of the poems and their circulation will be addressed in detail. The issue of the possible reconstruction of a pre-homeric literacy will be analysed as well. Two books of Homer will be read (in Italian translation) and carefully commented during the lessons, which will allow further reflections: Odyssey, Books I and VIII. |
Textbook and course materials | - G. Guidorizzi, Letteratura greca da Omero al VI secolo d. C., ed. Mondadori università (varie ristampe) |
Course objectives | Expected learning outcomes, defined according to the European parameters exemplified in the five Dublin descriptors (2004), are: |
Prerequisites | No prerequisite: no prior knowledge of the Greek language is required. |
Teaching methods | Frontal lessons and seminars. |
Evaluation methods | 1. Method of examination: |
Course Syllabus | Introduction to Greek literature from its origins to the Hellenistic age included, with special attention to the development and characteristics of literary genres and, in particular, to the Homeric epos, its origin, chronological depth and modes of transmission. |