Silvana RAPUANO
Insegnamento di ARCHEOLOGIA MEDIEVALE - LABORATORIO
Corso di laurea magistrale in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE
SSD: L-ANT/08
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | Aspetti della produzione fittile da mensa tra il basso medioevo ed età moderna. |
Testi di riferimento | Manualistica sullo studio della ceramica postclassica; studi sulla diffusione di fittili da mensa in Italia meridionale e sugli aspetti del vasellame da mensa tra la fine del medioevo e l’inizio dell’età moderna. |
Obiettivi formativi | 1. conoscenze e capacità di comprensione delle principali produzioni ceramiche da mensa per il medioevo e l’età moderna (conoscenza e capacità di comprensione); |
Prerequisiti | Introduzione all’archeologia medievale e alla pratica del rilievo in archeologia. |
Metodologie didattiche | Modulo integrato di lezioni frontali, attività di laboratorio (disegno e schedatura dei materiali). |
Metodi di valutazione | La valutazione dell'esame avverrà sulla base della coerenza delle risposte, tenendo conto della completezza delle conoscenze specifiche del candidato, e sulla base della correttezza linguistica. Verrà valutato altresì l’impegno che lo studente profonderà nelle attività pratiche concepite dal corso. |
Altre informazioni | Ulteriori materiali di studio verranno indicati direttamente agli studenti durante il corso. |
Programma del corso | a. Introduzione allo studio della ceramica post-classica |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The focus is the analysis of central aspects of the table pottery productions between the late Middle Ages and the Modern Age. |
Textbook and course materials | Handbook on the study of post-classical ceramics; scientific studies on the spread of table pottery in Southern Italy and aspects of tableware between the end of the Middle Ages and the beginning of the modern age. |
Course objectives | 1. knowledge and understanding of the leading ceramic tableware productions for the Middle Ages and the modern age (knowledge and understanding); |
Prerequisites | Introduction to medieval archeology and the practice of relief in archeology. |
Teaching methods | Integrated module of frontal lessons, laboratory activities (drawing and filing of materials). |
Evaluation methods | The evaluation of the exam will be based on the consistency of the answers, taking into account the completeness of the candidate's specific knowledge, and based on linguistic correctness. The commitment that the student will devote to practical activities conceived by the course will also be evaluated. |
Other information | Further study materials will be indicated directly to the students during the course. Given the topics covered and the laboratory activities, it is strongly recommended to attend the class in addition to participation in the planned inspections. The calendar of the surveys will be provided during the lessons and in consideration of the overall educational needs. |
Course Syllabus | a. Introduction to the study of post-classical ceramics |