mail unicampaniaunicampania webcerca

    Federico SCARANO

    Insegnamento di STORIA DELLE RELAZIONI INTERNAZIONALI DELL'EUROPA ORIENTALE

    Corso di laurea in LETTERE

    SSD: SPS/06

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    The lessons will cover the following topics:
    Introduction to the History of International Relations.
    Europe of Peace Treaties and the disastrous legacy of World War I. The Society of Nations and the failure of collective security. The rise of
    dictatorships. The foreign policy of Fascist Italy, National Socialist
    Germany and Soviet Russia. The relations between Italy and Germany.
    The problem of South Tyrol /Alto Adige. The appeasement. World War II
    and the end of Europe's central role. The emergence of the United States
    and the Soviet Union. The German problem. The division of Germany, of
    Europe and of the world. The Cold War and the USA-USSR conflict.
    European integration process and the role of Italy and the Federal
    Republic of Germany. The policies of the Federal Republic of Germany:
    “Westpolitik and Ostpolitik”. The Detente. The difficulties of the two
    opposing blocks and the re-emergence of the Cold War. The United
    States of Reagan and Soviet Union from Breznev to Gorbachev. The
    reunification of Germany. The collapse of the USSR. The new European
    and world order. The European Union. The multipolar world and the
    difficulties of the United States.

    Testi di riferimento

    Stefano Bottoni, Un altro Novecento.L'Europa orientale dal 1919 a oggi, Roma, Carocci editore, 2011, pagine 65-368; seconda edizione 2021. Inoltre: Atlante storico. Cronologia della storia universale dalle culture preistoriche ai giorni nostri, Milano, Garzanti, 2011 per il periodo dal 1945 ad oggi relativamente ai Paesi dell'Europa orientale.

    Obiettivi formativi

    1. Conoscenza e comprensione:
    Arrivare alla conoscenza della materia, almeno in linea generale, e
    comprendere l’evoluzione della storia dei rapporti politico-diplomatici dell'Europa orientale dal 1945 a oggi.
    2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione:
    Acquisire le abilità avanzate richieste dalla disciplina, in particolare
    dimostrando la padronanza delle conoscenze e dei metodi necessari per
    analizzare correttamente e saper presentare efficacemente aspetti
    generali ed anche problemi complessi della disciplina. Acquisire l’uso degli strumenti di base necessari per una efficace e corretta
    impostazione dell’apprendimento e dell’indagine storica (manuale, saggi,
    cartine di geografia storica, documenti, and documentari).
    3. Autonomia di giudizio:
    Acquisire gli strumenti necessari per misurarsi con la storiografia e il
    dibattito della storia delle relazioni internazionali e per capire e seguire
    con autonomia di giudizio e senso critico la complessa situazione della
    politica internazionale del mondo di oggi.
    4. Abilità comunicative:
    Saper esporre con chiarezza e padronanza di linguaggio le conoscenze
    apprese e le problematiche relative alla disciplina a interlocutori
    specialisti e non specialisti.
    5. Capacità di apprendimento:
    Acquisire capacità di apprendimento che facilitino il prosieguo degli studi
    affinando lo spirito critico, la capacità di studiare anche in maniera
    autonoma e riconoscere analogie e differenze tra fatti ed eventi nella
    storia delle relazioni internazionali in Europa orientale dal 1945 ad oggi.

    Prerequisiti

    Interesse per la storia europea e conoscenza dei
    lineamenti generali della storia contemporane

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali, ci si avvarrà anche dell’uso di strumenti audiovisivi:
    saranno diffuse immagini e documentari con interventi di storici e di
    testimoni dell’epoca, partecipazione a convegni e conferenze

    Metodi di valutazione

    1. Modalità d’esame:
    La valutazione degli studenti si basa sull'applicazione di processi di valutazione orale che riflettono il livello di conseguimento dei contenuti del corso e l'adempimento dei requisiti del corso.
    2. Criteri di valutazione:
    Il livello del rendimento e delle prestazioni complessive degli studenti viene assegnato secondo una scala numerica e considera i seguenti criteri:
    - Inferiore al voto di 18/30: Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    - Da 18 a 20: Livello appena sufficiente. Il candidato raggiunge solo i risultati previsti al punto “conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 21 a 23: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge, in particolare, i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione” e “applicazione di conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 24 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate” e “autonomia di giudizio”;
    - Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate”, “autonomia di giudizio” e “abilità comunicative”
    - 30: Livello elevato. Il candidato raggiunge pienamente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti
    - 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge in maniera eccellente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti.
    3. Commissione d'esame:
    Professori Federico Scarano, Luigi Loreto Gabriele Esposito, Giuseppe Angelone, Alessandro Mazzetti

    Altre informazioni

    Chi segue le lezioni può mettersi d’accordo con il docente per un testo alternativo. Saranno distribuite cartine geografiche storiche e altro
    materiale utile come testi di trattati internazionali o brevi scritti dei
    protagonisti

    Programma del corso

    Le lezioni verteranno sui seguenti argomenti:
    La fine della Seconda Guerra Mondiale e l'emergere dell'Unione Sovietica come seconda super potenza. La Shoah in Europa orientale. La creazione di regimi comunisti satelliti dell'Urss in Europa orientale, la divisione in due blocchi contrapposti dell’Europa, della Germania e del mondo. La politica di Stalin. LA Repubblica Democratica Tedesca e la Repubblica Federale di Germania di Konrad Adenauer. Kruschev, la denuncia dei crimini di Stalin e le difficoltà del blocco orientale.
    La rivolta dell'Ungheria. La costruzione del muro di Berlino. La Ostpolitik di Willy Brandt, la distensione in Europa e la CSCE. L’Eurocomunismo Il problema degli euromissili e il ritorno della guerra fredda. L’elezione di un Papa polacco e il movimento di Solidarnosc in Polonia.
    L’avvento di Gorbaciov e la sua politica. Il crollo dei regimi comunisti in Europa orientale e la riunificazione della Germania. La fine dell’Urss e la nascita dei nuovi stati sorti dalla sua dissoluzione. La nuova Russia. L’allargamento ad Est della NATO e dell’Unione Europea. I conflitti in Europa dopo la fine della Guerra Fredda. La guerra russo-ucraina e le sue origini

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The history of the political-diplomatic relations of Eastern Europe from 1945 to the present day with particular reference to the period of the Cold War

    Textbook and course materials

    Stefano Bottoni, Un altro Novecento.L'Europa orientale dal 1919 a oggi, Roma, Carocci editore, 2011, pages 65-368; second edition 2021. Atlante storico. Cronologia della storia universale dalle culture preistoriche ai giorni nostri, Milano, Garzanti, 2011 for the period from 1945 to the present time relating to the Eastern European States.

    Course objectives

    1. Knowledge and understanding: Get to know the subject, at least in
    general, and to understand the evolution of the history of the political-diplomatic relations in Europe from 1945 to the present day.
    2. Application of knowledge and understanding:
    To acquire the advanced skills required by the discipline, in particular by
    attesting to master the knowledge and methods needed to correctly
    analyze and to effectively present general aspects and also complex
    issues pertinent to it. To acquire the use of the basic tools necessary for
    an effective and correct setting of the historical learning and
    investigation (textbook, essays, maps of Historical Geography, thematic
    papers, documents, and documentaries)
    3. Autonomy of judgment:
    Acquire the necessary tools both to confront oneself with the
    historiography and the debate in the history of international relations and to understand and follow with judgment and critical sense the complex
    situation of the international politics in today's world.
    4. Communication skills:
    Being able to explain the acquired knowledge and the issues related to
    the discipline with clarity and mastery of language to both a specialist
    and a non-specialist audience.
    5. Learning skills:
    To acquire learning skills that facilitate the continuation of studies,
    refining the critical spirit, the ability to study independently and recognize
    similarities and differences between facts and events in the history of
    international relations in Eastern Europe from 1945 to the present events.

    Prerequisites

    Interest in European History and knowledge of the general
    outlines of Contemporary History

    Teaching methods

    Lectures; the students will also take advantage of the use of audiovisual
    tools: widespread images and documentaries with participation by
    historians and witnesses; student attendance at conferences and
    seminars

    Evaluation methods

    1. Course Exam description Student evaluation is based on the
    application of oral assessment processes which reflect the level of course
    content attainment and the fulfillment of course requirements.
    2. Assessment Criteria
    The level of overall student achievement and performance is assigned
    according to a numerical scale and considers the following criteria:
    Below 18/30 mark: Fail. The student has not successfully achieved any of
    the course objectives;
    - From 18 to 20: Fair achievement level. The student has only partially
    reached course objectives; the learning outcomes are narrowly aligned
    with the category of "knowledge and understanding";
    - From 21 to 23: Sufficient achievement level. The student has acceptably
    reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the
    categories of "knowledge and understanding" and "application of
    knowledge and understanding";
    - 24 to 26: Good achievement level. The student has effectively reached
    course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories
    of "knowledge and understanding", "application of knowledge and
    understanding" and "autonomy of judgement";
    - From 27 to 29: Very good achievement level. The student has
    successively reached course objectives; the learning outcomes are fully
    aligned with the categories of "knowledge and understanding",
    "application of knowledge and understanding", "autonomy of judgement"
    and "communication skills" ;
    - 30: Excellent achievement level. The student’s excellent performance
    has resulted in the full achievement of course objectives; the learning
    outcomes are aligned with all the categories;
    - 30 cum laude: Outstanding achievement level. The student excels in the
    discipline, thus fully reaching all course objectives and mastering
    expected learning outcomes within all categories.
    3. Exam Commission:
    Professors: Federico Scarano, Luigi Loreto, Gabriele Esposito, Giuseppe Angelone, Alessandro Mazzetti

    Other information

    Students who follow the lessons can still agree with the professor for an
    alternative text. Historical Geography maps and other useful material will
    be distributed such as texts of international treaties or short writings by
    protagonists

    Course Syllabus

    The lessons will cover the following topics:The end of the Second World War and the emergence of the Soviet Union as the second super power. The Holocaust in Eastern Europe. The creation of satellite communist regimes of the USSR in Eastern Europe, the division into two opposing blocs of Europe, Germany and the world. Stalin's policy. THE GDR and the Federal Republic of Germany. Kruschev, the denunciation of Stalin's crimes and the difficulties of the Eastern bloc.
    The Revolt of Hungary. The construction of the Berlin Wall. Willy Brandt's Ostpolitik, the détente in Europe and the CSCE. The Problem of Euromissiles and the Return of the Cold War. The election of a Polish Pope and the Solidarity movement in Poland.
    The advent of Gorbachev and his politics. The collapse of the communist regimes in Eastern Europe and the reunification of Germany. The end of the USSR and the birth of the new states that arose from its dissolution. The new Russia. The Eastern enlargement of NATO and the European Union. Conflicts in Europe after the end of the Cold War. The Russo-Ukrainian war and its origins.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype