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    Arianna SACERDOTI

    Insegnamento di LETTERATURA LATINA

    Corso di laurea in CONSERVAZIONE DEI BENI CULTURALI

    SSD: L-FIL-LET/04

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    italiano

    Contenuti

    Il corso di Letteratura latina si prefigge di ripercorrere i principali autori della storia della letteratura latina e di tradurre alcuni testi di Stazio

    Testi di riferimento

    Un buon manuale di letteratura latina (si consiglia G. B. Conte - E. Pianezzola, qualsiasi edizione in commercio); qualsiasi edizione in commercio delle 'Silvae' di Stazio

    Obiettivi formativi

    Conoscenza e capacità di comprensione: Arrivare alla conoscenza di alcune questioni avanzate,
    nell’ambito del settore scientifico-disciplinare.


    2) Conoscenza e capacità di comprensione applicate: Essere in grado di ideare e sostenere
    argomentazioni attinenti ai contenuti studiati.


    3) Autonomia di giudizio: Saper raccogliere e analizzare argomenti e dati rilevanti per le questioni
    studiate.


    4) Abilità comunicative: Saper esporre in maniera adeguata idee, problemi e informazioni.


    5) Capacità di apprendere: Acquisire le conoscenze necessarie per intraprendere studi successivi.

    Prerequisiti

    Padronanza della lingua (scritta e parlata) italiana e della grammatica italiana (analisi logica,
    grammaticale e del periodo);
    cultura umanistica di base, con particolare riferimento alla storia antica, alle letterature antiche, alla
    mitologia;
    capacità di decodifica e analisi di un testo letterario nella propria lingua e in lingua latina

    Metodologie didattiche

    lezioni frontali

    Metodi di valutazione

    Esami orali.

    Il voto finale sarà calcolato nel seguente modo:
    - Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    - Da 18 a 20: Livello appena sufficiente. Il candidato raggiunge solo i risultati previsti al punto “conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 21 a 23: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge, in particolare, i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione” e “applicazione di conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 24 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate” e “autonomia di giudizio”;
    - Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate”, “autonomia di giudizio” e “abilità comunicative”
    - 30: Livello elevato. Il candidato raggiunge pienamente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti
    - 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge in maniera eccellente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti.


    Commissione di esame: Proff. Sacerdoti, Buongiovanni, Chirico, Pepe

    Altre informazioni

    Gli studenti non frequentanti integreranno il programma qui esposto con la traduzione dal latino all'italiano di Stat. Silv. 5, 3

    Programma del corso

    Il manuale di storia letteraria. Gli studenti percorreranno, insieme alla docente, le principali fasi e periodizzazioni della letteratura latina. Elenco degli autori:

    Livio Andronico;
    Nevio;
    Ennio;
    Catone il Censore;
    Plauto;
    Terenzio;
    Lucilio;
    Catullo;
    Lucrezio;
    Cicerone;
    Cesare;
    Sallustio;
    Virgilio;
    Orazio;
    Tibullo;
    Properzio;

    Ovidio;
    Livio;
    Seneca;
    Lucano;
    Petronio;
    Plinio il Vecchio;
    Quintiliano;

    Stazio;
    Silio Italico;
    Valerio Flacco;
    Marziale;
    Persio;
    Giovenale;
    Tacito;
    Apuleio;
    Agostino.

    Traduzioni: la docente tradurrà, insieme ai frequentanti, le due Silvae di Stazio 1, 6 e 3, 5

    English

    Teaching language

    Italian language

    Contents

    Lessons of Latin Literature will focus on main authors of History of Latin Literature and on translations by Statius.

    Textbook and course materials

    Whatever good History of Latin Literature (e. g. G. B. Conte - E. Pianezzola, each edition in commerce); whatever good edition of the 'Silvae' by Statius

    Course objectives

    Knowledge and abilities (Dublin descriptors):



    Knowledge and understanding:
    Reaching some advanced skills within the scientific-didactic field (Latin literature and language);
    becoming fully aware of the studied topics


    Applying knowledge and understanding (conoscenza e capacità di comprensione applicate):
    Being able of ideating and defending argumentations concerning classes’ topics; being able of
    analyzing and commenting a literary Text; basic knowledge of Latin grammar, as applied to texts
    commented


    Making judgements (autonomia di giudizio):
    Becoming able of original discussions about literary texts commented during the classes


    Communication:
    Communication skills: Being able of exposing correctely his/her own masteries; problems; as well
    as informations. Being able of improving his/her one mastery in written and oral argumentation in
    Italian


    Lifelong learning skills:
    Reaching the proper knowledges which are the base for further studies; ability of improve ‘applied’
    competences also in non-academic fields and “all life-long” (e.g. getting the general aim of finding
    it pleasant to read a book for his/her own pleasure and curiosity).

    Prerequisites

    Prerequisites: Knowing Italian grammar; a good cultural knowledge concerning Humanities;
    ability in writing, discussing a topic in Italian language; basic knowledge of Latin literature; good
    ability in translating from Latin into Italian

    Teaching methods

    classic lessons

    Evaluation methods

    1. Course Exam description
    Student evaluation is based on the application of oral assessment processes which reflect the level of course content attainment and the fulfillment of course requirements.

    2. Assessment Criteria
    The level of overall student achievement and performance is assigned according to a numerical scale and considers the following criteria:
    Below 18/30 mark: Fail. The student has not successfully achieved any of the course objectives;
    - From 18 to 20: Fair achievement level. The student has only partially reached course objectives; the learning outcomes are narrowly aligned with the category of "knowledge and understanding";
    - From 21 to 23: Sufficient achievement level. The student has acceptably reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding" and "application of knowledge and understanding";
    - 24 to 26: Good achievement level. The student has effectively reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding" and "autonomy of judgement";
    - From 27 to 29: Very good achievement level. The student has successively reached course objectives; the learning outcomes are fully aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding", "autonomy of judgement" and "communication skills" ;
    - 30: Excellent achievement level. The student’s excellent performance has resulted in the full achievement of course objectives; the learning outcomes are aligned with all the categories;
    - 30 cum laude: Outstanding achievement level. The student excels in the discipline, thus fully reaching all course objectives and mastering expected learning outcomes within all categories.

    3. Exam Commission

    Proff. Arianna Sacerdoti, Claudio Buongiovanni, Maria Luisa Chirico, Cristina Pepe

    Other information

    Students who have not attended the classes will add to the programme the translation from Latin to Italian of Stat. Silv. 5, 3

    Course Syllabus

    The goals of the classes are two.
    First one concerns topic of Latin literature (with a specific insight of the principal authors); the
    second part of lessons will focus on a few texts: students and Prof. Sacerdoti will read, comment
    and discuss Latin Poetry (Imperial age) which deal with Campania and other topics. First part: a survey of History of Latin Literature (Authors to be studied: Livius Andronicus, Naevius, Ennius, Cato the Elder, Plautus, Terentius, Lucilius, Catullus, Cicero, Caesar, Sallust, Vergil, Horace, Livy, Tibullus, Propertius, Seneca the younger, Petronius, Plinius the elder, Quintilian, Statius, Valerius Flaccus, Silius Italicus, Martial, Persius, Juvenal, Apuleius; Augustinus).
    2) Students who attend the lessons will have to read and translate Stat. Silv. 1, 6; 3, 5.

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