Simona VALENTE
Insegnamento di GLOTTOLOGIA E LINGUISTICA GENERALE
Corso di laurea magistrale in FILOLOGIA CLASSICA E MODERNA
SSD: L-LIN/01
CFU: 12,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 60,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
| Lingua di insegnamento | Italiano |
| Contenuti | Parte A) |
| Testi di riferimento | I testi d'esame sono divisi per tipologia di studente: |
| Obiettivi formativi | Parte A) La parte (A) del corso è finalizzata in primo luogo a rendere gli/le studenti consapevoli delle diverse concezioni teoriche e metodologiche che hanno informato la storia della linguistica della seconda parte dell’Ottocento e del Novecento. Attraverso un approccio di tipo storico, si intende altresì porre l'attenzione su costrutti e problemi di carattere generale che hanno attraversato la storia della disciplina e ancora oggi caratterizzano lo studio del linguaggio. Parte B) La parte (B) del corso si propone l'obiettivo di introdurre gli/le studenti ai principi dell'analisi tipologica, alla descrizione delle caratteristiche della categoria grammaticale di Persona nelle lingue del mondo e ai problemi teorico-metodologici ad essa connessi. Parte C) La parte (C) del corso si propone di introdurre in modo critico ai fondamenti della linguistica gli studenti che non si sono confrontati con la disciplina nel loro percorso triennale. |
| Prerequisiti | Nessuno |
| Metodologie didattiche | Lezioni frontali |
| Metodi di valutazione | Prova scritta relativa alla parte 1 di ciascun programma. |
| Programma del corso | Parte A 1. La linguistica dell’Ottocento Introduzione/Prime fasi della linguistica storico-comparativa/La linguistica generale nell’Ottocento/La linguistica storico-comparativa tra fine Ottocento e primo Novecento 2. Dalla fine dell’Ottocento alla metà del Novecento Introduzione/Il linguaggio naturale e i logici del primo Novecento/La lingua come codice: Ferdinand de Saussure/Sviluppi della linguistica saussuriana/Altri strutturalisti europei della prima metà del Novecento/La linguistica statunitense della prima metà del Novecento 3. La seconda metà del Novecento /Inizi della grammatica generativa/Il dibattito sulla grammatica generativa/Dalla tipologia al funzionalismo/Linguaggio, comunicazione e società/Il “programma chomskiano" Parte B - Università e diversità delle lingue del mondo; - Lingue campioni e metodi di campionamento; -Raccolta dei dati - Economia, iconicità e frequenza; - La persona come categoria grammaticale; - La struttura del paradigma personale; - L'accordo personale; - La funzione delle forme personali. Parte C 1. Introduzione. I concetti di base dell’analisi linguistica Il segno/La struttura del segno linguistico/Lingua e parole, competenza ed esecuzione/La doppia articolazione del segno/Sincronia e diacronia/I rapporti tra gli elementi linguistici/I livelli dell’analisi linguistica 2. La fonetica e la fonologia Le tre dimensioni della fonetica/Il meccanismo di produzione dei suoni linguistici/Fonetica, trascrizione, traslitterazione/Il vocalismo/Il consonantismo/I dittonghi/Caratteristiche prosodiche/Definizione della fonologia/ Procedure per l’analisi fonemica: commutazione e distribuzione/I tratti/Costituenti prosodici della fonologia/La sillaba/I processi fonologici 3. La morfologia Le parole: lessemi, forme, occorrenze/Categorie grammaticali e tratti morfosintattici/Le categorie grammaticali/Morfo, morfema e allomorfi /Paradigmi e classi di flessione/Entità della morfologia e modelli di analisi morfologica/La realizzazione delle forme flesse 4. La sintassi Introduzione/La parola/La frase/L’analisi della frase in costituenti immediati/L’ordine dei costituenti/L’accordo/La sintassi dell’enunciato/ Rappresentazioni di frasi attraverso diagrammi ad albero. |
English
| Teaching language | Italian |
| Contents | Part A) |
| Textbook and course materials | The required readings are divided according to the student’s academic background and course attendance: A) Attending students who have taken a General Linguistics exam during their undergraduate studies: Part 1: Graffi, G. 2019. Due secoli di pensiero linguistico, Rome, Carocci, selected parts indicated during the course. Readings and materials indicated during the course and shared via the Microsoft Teams platform. Part 2: Siewierska, A. 2004. Person, Cambridge, Cambridge University Press (selected parts indicated during the course). Song, J.J. 2018. Linguistic Typology, Oxford, Oxford University Press (selected parts indicated at the end of the course). Grandi, N. / Mauri, C. 2022. La tipologia linguistica. Università e diversità nelle lingue del mondo, Rome, Carocci (selected parts indicated during the course). B) Attending students who have NOT taken a General Linguistics exam during their undergraduate studies: Part 1: Berruto, G. / Cerruti, M. 2017. La linguistica. Un corso introduttivo, Second Edition, Turin, Utet. Graffi, G. 2023. Introduzione alla sintassi, Rome, Carocci. Part 2: Graffi, G. 2019. Due secoli di pensiero linguistico, Rome, Carocci, selected parts indicated during the course. Readings and materials indicated during the course and shared via the Microsoft Teams platform. C) Non-attending students who have taken a General Linguistics exam during their undergraduate studies: Part 1: Graffi, G. 2019. Due secoli di pensiero linguistico, Rome, Carocci (entire book). Part 2: Grandi, N., Mauri, C. 2022. La tipologia linguistica. Università e diversità delle lingue del mondo, Rome, Carocci (entire book). Prandi, M., Cuzzolin, P., Grandi, N., Napoli, M. 2021. Orizzonti della linguistica. Grammatica, tipologia e mutamento, Rome, Carocci (Parts One, Three and Four). D) Non-attending students who have NOT taken a General Linguistics exam during their undergraduate studies: Part 1: Berruto, G. / Cerruti, M. 2017. La linguistica. Un corso introduttivo, Second Edition, Turin, Utet. Graffi, G. 2012. La frase: l’analisi logica, Rome, Carocci. Grandi, N. 2014. Fondamenti di tipologia linguistica, Rome, Carocci. Part 2: Students must choose one of the following options: Graffi, G. 2019. Due secoli di pensiero linguistico, Rome, Carocci (entire book). OR Grandi, N., Mauri, C. 2022. La tipologia linguistica. Università e diversità delle lingue del mondo, Rome, Carocci (entire book). Prandi, M., Cuzzolin, P., Grandi, N., Napoli, M. 2021. Orizzonti della linguistica. Grammatica, tipologia e mutamento, Rome, Carocci (Parts One, Three and Four). |
| Course objectives | Part A — History of Linguistic Thought This section of the course is designed to provide students with an informed understanding of the various theoretical and methodological frameworks that have shaped the development of linguistic thought from the second half of the 19th century through the 20th century. Adopting a historical perspective, the course also focuses on the general constructs and enduring issues that have accompanied the evolution of the discipline and continue to play a central role in contemporary studies of language. Part B — Linguistic Typology: The Category of Person The aim of this section is to introduce students to the principles of linguistic typology, with particular attention to the description and analysis of the grammatical category of Person across the world’s languages. The course will address both the descriptive features of this category and the theoretical and methodological issues associated with its analysis from a cross-linguistic perspective. Part C — Foundations of Linguistics (for students without prior coursework in General Linguistics) This section is intended to offer a critical introduction to the fundamental concepts and principles of linguistics for students who have not previously undertaken formal coursework in the discipline during their undergraduate studies. Emphasis will be placed on building a solid foundation for further study and understanding of linguistic theory and analysis. |
| Prerequisites | None |
| Teaching methods | Lectures |
| Evaluation methods | Written Examination: The written exam will cover Part 1 of the relevant programme for each student category. Oral Examination: The oral exam will cover Part 2 of the relevant programme for each student category. |
| Course Syllabus | Part A – The History of Linguistics Linguistics in the 19th Century Introduction / The early stages of historical-comparative linguistics / General linguistics in the 19th century / Historical-comparative linguistics from the late 19th to the early 20th century. From the Late 19th Century to the Mid-20th Century Introduction / Natural language and early 20th-century logicians / Language as a code: Ferdinand de Saussure / Developments in Saussurean linguistics / Other European structuralists in the first half of the 20th century / American linguistics in the first half of the 20th century. The Second Half of the 20th Century The beginnings of generative grammar / The debate on generative grammar / From typology to functionalism / Language, communication and society / The "Chomskyan programme". Part B – Linguistic Typology: The Category of Person Language universals and linguistic diversity; Sample languages and sampling methods; Data collection; Economy, iconicity and frequency; Person as a grammatical category; The structure of the person paradigm; Person agreement; The function of person forms. Part C – Foundations of Linguistics Introduction. The Basic Concepts of Linguistic Analysis The sign / The structure of the linguistic sign / Langue and parole, competence and performance / The dual articulation of the sign / Synchrony and diachrony / Relations among linguistic elements / Levels of linguistic analysis. Phonetics and Phonology The three dimensions of phonetics / The mechanism of speech sound production / Phonetics, transcription, transliteration / Vowel system / Consonant system / Diphthongs / Prosodic features / Definition of phonology / Procedures for phonemic analysis: commutation and distribution / Features / Prosodic constituents of phonology / The syllable / Phonological processes. Morphology Words: lexemes, forms, tokens / Grammatical categories and morphosyntactic features / Grammatical categories / Morpheme, morph, allomorph / Paradigms and inflection classes / Scope of morphology and models of morphological analysis / The realisation of inflected forms. Syntax Introduction / The word / The sentence / Immediate constituent analysis of the sentence / Word order / Agreement / Sentence syntax / Sentence representation using tree diagrams. |








