Paolo DE MARCO
Insegnamento di STORIA CONTEMPORANEA
Corso di laurea in LETTERE
SSD: M-STO/04
CFU: 12,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 60,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIAN |
Contenuti | 1) Lineamenti generali della storia dall'Ottocento ai giorni nostri. |
Testi di riferimento | 1) Sandro Rogari, L’età della globalizzazione. Storia del mondo contemporaneo dalla Restaurazione ai giorni nostri, Utet 2018 |
Obiettivi formativi | Conoscenze e abilità da acquisire: |
Prerequisiti | comprensione e conoscenza scolastica delle principali vicende e degli aspetti più significativi della Storia contemporanea |
Metodologie didattiche | Attività di apprendimento previste e metodologie di insegnamento |
Metodi di valutazione | Modalità di esame: Prova orale. Potranno essere svolte – se risulterà opportuno e se si presenteranno le condizioni necessarie (disponibilità di tempo e di aule) - prove intercorso facoltative, riservate ai soli frequentanti |
Altre informazioni | Indicazioni sui materiali di studio: I saggi indicati ai punti 2 e 3 dei testi di riferimento sono scaricabili gratuitamente dalle riviste on-line Italia contemporanea e novecento.org |
English
Teaching language | Italian |
Contents | 1) General lines oh history from the beginning of the Nineteenth Century to the present |
Textbook and course materials | 1) Sandro Rogari, L’età della globalizzazione. Storia del mondo contemporaneo dalla Restaurazione ai giorni nostri, Utet 2018 |
Course objectives | Knowledge and understanding (Dublin descriptors): Deep knowledge of the main political, social, economic and cultural phenomena of the twentieth century - particularly as regards the Thirties and Fifties- and a critical understanding of the different interpretations provided by historiography and questions posed by it .Applying knowledge and understanding: Acquire the advanced skills required by the discipline, in particular by demonstrating the mastery of the knowledge and methods needed to properly analyze and know how to effectively present general aspects and even complex problems in the discipline. Acquire the use of the basic tools needed for an effective and correct setup of the historical survey (manual, essay, thematic papers, documents, photos, vintage movies and documentaries) |
Prerequisites | understanding and scholastic knowledge of the main events and the most significant aspects of the Contemporary History |
Teaching methods | Activities and teaching methods: |
Evaluation methods | Examinations Oral exam. They can be done – if it is appropriate and if the necessary conditions (time and classroom availability) will be presented – optional tests, reserved only to attendants |
Other information | Indications: The articles indicated in points 2 and 3 of the refereed texts can be downloded for free from the on-line journals “Italia contemporanea” and “novecento.org” |